Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Jongeren ervaren de bemoeienis van volwassenen met hen vaak als onwaarachtig. Na een bijeenkomst tussen politici en jongeren, zegt een van hen: ‘De politici gristen de microfoon weg en gingen vervolgens onderling ruzie maken. Naderhand gaven ze elkaar schouderklopjes, waren ze de beste vrienden’.Volgens Femke Kaulingfreks moeten volwassenen niet op een voorschrijvende manier met jongeren omgaan, maar zich als strijdvaardige bondgenoten opstellen. Zodat jongeren vanuit hun eigen kennis en ervaring hun eigen plek in de samenleving weten te creëren. ‘Het gaat niet om integratie en participatie, maar om transformatie met meer ruimte voor eigen wijsheid’.In de Participatielezing 2023 ‘Eigen-Wijs’ zet Kaulingfreks dan ook de eerste stappen naar een nieuwe pedagogiek van solidariteit die jongeren bijstaat in hun streven naar persoonlijke, maar ook politieke en maatschappelijke bewustwording. Voor docenten, opvoeders en professionals in het sociaal domein het begin van een nieuwe praktijk.
Age group sociology --- Educational sciences --- 374.3 --- Jongeren : communicatie
Choose an application
Choose an application
History of education and educational sciences --- Botany --- Antwerp
Choose an application
History of education and educational sciences --- Public buildings --- schoolgebouwen --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1909
Choose an application
History of education and educational sciences --- regionale geschiedenis --- architectuur --- scholen --- historische pedagogiek --- anno 1800-1999 --- Antwerp
Choose an application
National movements --- History of education and educational sciences --- onderwijs --- Koninklijk Atheneum [Antwerp] --- Antwerp
Choose an application
De voortdurende evolutie van pedagogische en onderwijskundige wetenschappen zorgt voor een overaanbod aan nieuwe inzichten en mogelijke toepassingen. Dat maakt het voor ouders, onderwijsprofessionals en beleidsmakers moeilijk om te bepalen welke conclusies ze moeten trekken en welk advies te volgen. Alle adviezen lijken gebaseerd op onderzoek, maar de resultaten spreken elkaar vaak tegen.In dit boek toont bestsellerauteur Daniel T. Willingham hoe je feit van fictie kunt onderscheiden. Hij beschrijft wat goede wetenschap is, hoe je die kunt herkennen en waarom we vaak zo goedgelovig zijn voor slecht onderbouwde en foute claims. Dit boek biedt een praktische methode om bewust te leren omgaan met onderwijsonderzoek en -voorschriften. Zo kun je als ouder of onderwijsprofessional door de bomen het bos weer zien.
onderwijsonderzoek --- Educational sciences --- kritisch denken --- Leren --- Onderwijskunde --- Onderwijsresearch --- 450.4 --- Onderzoek --- onderwijskunde --- 450.4 Onderwijskunde --- onderwijsbeleid --- onderwijsleerprocessen --- Onderwijsonderzoek --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- PXL-Education 2016 --- opvoedkunde --- wetenschappelijke inzichten --- 720 Onderwijs
Choose an application
?Juf, dat potlood is niet huidskleur. Het is bruin.? ?Meisjes kunnen geen brandweer worden!? ?Waarom is die meneer zo dik??Als jonge kinderen dergelijke uitspraken doen, zijn we geneigd om ze af te wimpelen, de oorzaak bij anderen te leggen of snel en algemeen af te keuren . We veronderstellen dat wanneer we niet praten over diversiteit of menselijke verschillen, kleuters opgroeien tot onbevooroordeelde volwassenen. Maar onderzoek is duidelijk: jonge kinderen zien wel degelijk verschillen. Ze ontwikkelen vooroordelen over onder meer huidskleur, gender, beperkingen en lichaamsbouw. Die zijn niet onschuldig, maar hebben invloed op hun wereldbeeld en zelfbeeld. Nu én in de toekomst.Met wetenschappelijke inzichten, herkenbare voorbeelden, checklists, tools en praktijkgerichte tips helpen we je op weg naar een antiracistische, genderbewuste, inclusieve en body positieve opvoeding.Dit boek is voor (groot)ouders, leerkrachten, kinderbegeleiders, babysits, sportleerkrachten en iedereen die in aanraking komt met jonge kinderen en die werk wil maken van een sociaal rechtvaardige opvoeding.?Juf, dat potlood is niet huidskleur. Het is bruin.? ?Meisjes kunnen geen brandweer worden!? ?Waarom is die meneer zo dik??Als jonge kinderen dergelijke uitspraken doen, zijn we geneigd om ze af te wimpelen, de oorzaak bij anderen te leggen of snel en algemeen af te keuren . We veronderstellen dat wanneer we niet praten over diversiteit of menselijke verschillen, kleuters opgroeien tot onbevooroordeelde volwassenen. Maar onderzoek is duidelijk: jonge kinderen zien wel degelijk verschillen. Ze ontwikkelen vooroordelen over onder meer huidskleur, gender, beperkingen en lichaamsbouw. Die zijn niet onschuldig, maar hebben invloed op hun wereldbeeld en zelfbeeld. Nu én in de toekomst.Met wetenschappelijke inzichten, herkenbare voorbeelden, checklists, tools en praktijkgerichte tips helpen we je op weg naar een antiracistische, genderbewuste, inclusieve en body positieve opvoeding.Dit boek is voor (groot)ouders, leerkrachten, kinderbegeleiders, babysits, sportleerkrachten en iedereen die in aanraking komt met jonge kinderen en die werk wil maken van een sociaal rechtvaardige opvoeding.Bron: https://www.standaardboekhandel.be/p/sssst-dat-mag-je-niet-zeggen-9789072201140https://www.standaardboekhandel.be/p/sssst-dat-mag-je-niet-zeggen-9789072201140
Racisme --- Antiracisme --- Interculturele opvoeding --- Vooroordelen --- Developmental psychology --- Kindergarten --- Educational sciences --- interculturele opvoeding --- ontwikkeling van het kind --- racisme --- vooroordelen --- intercultureel onderwijs --- Discriminatie --- Vooroordeel --- Taalgebruik --- Opvoeding --- Interculturele opvoeding. --- Opvoeding. --- Vooroordelen.
Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|